Orez cu dovleac: Reteta de post (vegana) fara gluten

Orez cu dovleac ai mâncat vreodată?

Bine ai venit, drag cititor înfometat și curajos.

Nu știu dacă tu folosești dovleac pentru gătit, dar eu și familia mea folosim.
Rețeta ce-ți propun acum, nu este deloc complicată și este inspirată la „risotto con zucca”.
Dacă ai locuit în Italia, ai auzit de ea căci este o rețetă populară în această perioadă (toamnă) mai ales.

Am făcut foarte multe variante ale acestei mâncări de orez și toate au ieșit nemaipomenit.
Dacă-ți place orezul, ai dat lovitura.

Îmi amintesc când i-am dat mamei să mănânce așa ceva.
A râs cu lacrimi: „Ce-s astea? Lături la porci? Dovleacul este pentru porci, nu pentru oameni.”
Nu s-a atins de el deși m-am rugat în genunchi și i-am explicat că-i cu un dovleac special.

Dar știi ce-i și mai curios?
Faptul că a folosit întotdeauna dovleac la făcut mălai!
Și ce mălai!
Am scris despre în Rețetele Bunicii Învățate de la Mama.

Așadar ziceam, pentru rețeta asta ai nevoie de dovleac pentru plăcintă (vezi imagine).
Dar, nu vei crede, eu am făcut și cu dovleac (bostan) pentru porci pe care-l cultivă mulți țărani.
A ieșit minunat, te asigur.

Mâncarea asta de orez este fără gluten așadar optimă pentru celiaci (intoleranții la gluten). 
Și cum n-am folosit ingrediente de frupt, cei care țin post sau sunt vegani (vegetarieni) o pot face cu încredere.

Precizări
Mie orezul îmi place „al dente” adică nu-l fierb până se sfărâmă sau se face terci. Bobul meu plesnește între dinți.
Rareori îl fierb mai mult de 10 minute. Însă depinde de orez.

  • Cel cu bob subțire fierbe foarte repede. Ai grijă că se face praf în 15 minute. 
  • Cel cu bob rotund (gras) în circa 10-12 minute al dente pentru fițoși și 15-20 de minute pe gustul tuturor. 
  • Cel cu bob negru (Venere sau sălbatic se numește) fierbe în 40-50 de minute la fel ca și cel integral (maroniu). 


Reteta (ristotto) de post cu orez si dovleac de Cristina G.
Fotografie de pe AdobeStock. Nu seamănă cu ce fac eu. Mii și milioane de scuze.

Îmi cer scuze pentru fotografiile mele de proastă calitate. De asta am folosit una de pe net care nu seamănă cu un risotto obișnuit.
Ale mele sunt vechi după cum vezi (au fost publicate pe reteteindraznete).
Nu mai am cu ce să fac poze acătării.

Reteta (ristotto) de post cu orez si dovleac de Cristina G.
Arată urât, dar e super bun

Grad de dificultate: mediu
Timp de preparare: 20-25 de minute
Porţii: 2

Ingrediente: 
  • 1 bucată de dovleac pentru gătit (de plăcintă) crud circa 150-200 g 
  • 300 g orez cu bob rotund (ai grijă ce calitate este că poate fierbe mai repede)
  • 1 ceapă mică 
  • 1 cățel de usturoi
  • 3 linguri de ulei de care ai
  • 1/2 linguriţă curry - dacă nu-ți place, nu pune. 
  • apă/supă de legume fierbinte cât cuprinde, cam 250-300 ml
  • Opţional: 50 ml vin alb pentru gătit și puțin ardei iute (boia dacă ai)

Mod preparare: 

Aici ai instrucțiunile pentru un orez perfect în stil italian (vezi că te duce pe https://reteteindraznete.blogspot.com).

  • Curăță și rade dovleacul la răzătoare (mare/julienne) sau se taie-l cubuleţe (eu aşa am făcut). 

Reteta (ristotto) de post cu orez si dovleac de Cristina G.
Dovleac plăcintar
  • Curăță, spală, și taie ceapa cum îți vine (cubuleţe sau peştişori). 
  • Curăță usturoiul, pisează-l sau taie-l mărunt. Poți folosi și praf (deshidratat) dar îl pui la final. 
  • Pune uleiul la încălzit, adaugă ceapa și usturoiul la călit doar pentru 1 minut. 
  • Adaugă dovleacul lăsându-l la înmuiat/călit pentru 5-6 minute. Amestecă din când în când să nu se ardă.  

Reteta (ristotto) de post cu orez si dovleac de Cristina G.

  • Spală orezul dacă vrei (eu nu o fac niciodată) și pune-l în cratiță amestecând energic să nu se prindă. 
  • Dacă folosești vin, acum trebuie să-l pui şi sa-l laşi să se evaporeze amestecând încontinuu. 
  • Adaugă apă (supă de legume) fierbinte numai cât să cuprindă orezul. Lasă acoperit vreme de 10 minute (după gust) la foc domol. 
  • După 10 minute, vezi dacă s-a copt și dacă nu, sigur îi mai trebuie apă, mai adaugă câteva linguri - după nevoi. Adaugă sare şi curry şi mai lasă vreme de 5 minute (sau cât crezi tu) făcând atenţie să nu se prindă. 
Reteta (ristotto) de post cu orez si dovleac de Cristina G.
Și uite ce mare talent am eu la desenat și sculptat bostani
Cum am zis, este inspirată la rețeta italiană și o cunosc dintotdeauna, însă nu am făcut-o până când sora mea mi-a spus cât de mult îi place.

Mențiuni:

O altă variantă, tot de post, găsești aici (te duce pe https://reteteindraznete.blogspot.com).

Vezi că a ieșit romanul ADA pe care îl poți găsi peste tot online. 
Aici câteva linkuri directe.
  • Books2Read – de pe linkul poți ajunge pe circa 20 de librării online unde se găsește Ada
  • Amazon – format de hârtie (paperback)
  • Google – format electronic
Dacă cumperi de pe Amazon, ai grijă la prețul transportului. Cumpără mai multe cărți odată ca să-l ai gratuit.
Cărțile sunt optime idei de cadouri și nu se învechesc niciodată.

Niciun comentariu

Orice comentariu educat și la obiect este binevenit.
Nu voi publica niciun comentariu care conține aroganță deghizată, grandomanie, cuvinte murdare, insulte, etc.
Respectul este cuvântul de ordine.
O viață delicioasă îți doresc.

Cel mai bun rizoto pe care l-am mâncat vreodată!

Orez cu păstăi, lobodă, ardei, mărar: Rețetă vegană, fără gluten

Iubitor de mâncare, Nu știu tu, dar eu ador orezul gătit în stil italian. Risotto adică. Și, de când am lucrat cu niște chefi italieni ...