Mic dejun vegetarian: fulgi de ovăz

Drag om care cauți un mic dejun vegetarian,

Bine ai venit pe paginile mele, sunt sigură că vei găsi o rețetă care să îți placă.

Micul dejun este cea mai importantă gustare din zi peste care mulți sar. De multe ori și eu. Mea culpa. 
La micul dejun noi putem să mâncăm absolut tot ce vrem.
Da, putem să ne facem toate poftele, dacă ne țin buzunarele, evident. Ori dacă ne ține stomacul.
Că d'aia sar eu peste. Mă simt rău dacă mă trezesc mai devreme de 7.
Și mă trezesc mult mai devreme, chiar dacă aș dormi încontinuu.
Dar asta-i altă poveste.

Dacă m-aș trezi la 9, aș mânca imediat un mic dejun copios cu șuncă, salam etc.
Nu sunt vegetariană, nu. Îmi pare rău.

Fiecare țară are obiceiurile ei în privința micului dejun (și nu numai, clar).

În Italia, de exemplu, micul dejun consistă în cafea cu lapte și biscuiți înmuiați în acest mixt.

În Anglia se mănâncă porridge sau, dacă te ține stomacul, dejunul lor tradițional format din:
  • fasole albă în sos de roșii
  • cârnați de porc
  • bacon
  • ochiuri 
  • roșii făcute pe grill 
  • ciuperci făcute pe grill 
  • toast cu unt
  • un fel de chiftele din cartofi care habar nu am cum se numesc în română - hash browns în engleză, chiar dacă asta este o mâncare de origine americană. 

Acest mic dejun diferă de la regiune la regiune și de la restaurant la restaurant.

În Germania, Franța, țările nordice etc. se mănâncă mic dejunuri intercontinentale:
  • fel de fel de brânzeturi
  • salamuri
  • omlete 
  • toast-uri franțuzești 
  • iaurt cu fructe și cereale
  • lapte cu cereale
  • pâine cu unt și dulceață (miere, siropuri varie) 
  • legume și fructe
  • pateuri din carne sau legume
  • măsline
  • etc. 

În America se mănâncă de toate, inclusiv pizza și torturi. 

Toate dejunurile sunt însoțite de suc din fructe, cafea sau ceai după caz, gust și necesități. 

Din câte știu eu, pe la noi se mănâncă cel mai des pâine cu unt și dulceață. 
Dar, de când cu emigrarea și emanciparea - deschiderea mentală - mâncăm cafea cu biscuiți, omlete, lapte cu cereale, brânză topită, măsline, salamuri, pateuri ș.a.m.d. 

Eu zic că nimeni nu trebuie să-ți impună să mănânci un anumit fel de mic dejun pentru că aș este tradiția.
Tu mănânci ce vrei și ce ai.
Și îți recomand să mănânci cât de mult poți dimineața ca să ai energie. În plus, în timpul zilei vei arde negreșit caloriile adunate la micul dejun. Asta dacă ai un serviciu manual, mergi mult pe jos sau faci sport.
Mai bine sari peste cină decât peste micul dejun.

Unii spun că dacă mănânci mult dimineața, nu-ți mai este așa de foame la prânz.
Din experiență îți spun că nu contează cât de mult sau puțin mănânci dimineața, dacă ești fericit/nefericit sau un mâncăcios (ca mine), pe la 10-11, ești deja lihnit de foame.
Personal, cu cât mănânc mai mult dimineața, cu atât mi-e mai foame la prânz.
Da.
Și încă un lucru curios.
Cu cât mănânc mai mult și mai târziu seara, cu atât mi-e mai foame dimineața.
Dacă în schimb nu mănânc seara, nu mi-e foame nici dimineața.
Și dacă dimineața mănânc foarte puțin, un biscuite să zicem, nu mi-este așa de foame la prânz.

Știi de ce? 
Pentru că cu cât mâncăm mai mult, cu atât ni se dilată stomacurile și corpul își cere „drepturile” mai des.
Faptul că mănânci mult dimineața ca să nu mănânci la prânz așa de mult, este un mit.

Cu cât mănânci mai puțin și mai rar, cu atât corpul se obișnuiește cu dejunarea și nu stomacul nu „te roade”.

Dar ăsta ar fi un discurs extrem de lung iar eu nu sunt nutriționist. Ce faci în privința prânzurilor tale, este treaba și responsabilitatea ta.


Ca să te simți bine dimineața și să te încarci de energie fără calorii, miroase boabe de cafea. 
Da.
Cică mirosul de boabe de cafea îți ridică moralul, deci te binedispune.

Eu zic că și mirosul de cafea făcută îți ridică moralul.
Asta dacă îți place cafeaua, că dacă nu-ți place, nu văd cum te-ar ridica de moral.

Stai, tu crezi că moralul ți se ridică automat de la alimentație și sport?
Nu.
Moralul ți se ridică când tu muncești cu corpul și mai ales cu creierul tău.
Fericirea se învață. 
Ceva te binedispune numai dacă tu vrei (sau îi dai voie) să o facă. 

Cafeaua nu-ți dă energie dacă tu nu vrei să ai energie, chiar dacă, practic, are capacitatea asta. 
Dacă stai botos și lungit în pat și-apoi bei o cafea sperând să-ți dea aripi (chef de viață), nu prea ai șanse de succes.
Tu trebuie să vrei să ai aripi și trebuie să muncești în acea direcție.
Nimic nu vine de la sine. 
Și după ce am divagat atât, hai să-ți dau și rețeta că s-a făcut seară.

Subliniez că nu este o rețetă inventată de mine, există de când lumea. Unele combinații sunt personale, însă nu cred că nu le fac și alții. Nu știu eu că ei le fac.

De asemenea, menționez că această rețetă a fost publicată și pe:
https://retetesub30deminute.blogspot.com. Un alt blog de-al meu pe care nu mai am timp să public.

Ai auzit de porridge? 
Porridge-ul sunt fulgi de cereale cruzi, măcinați ori gros ori fin. (Halal gramatică.)
De obicei sunt un mixt, dar pot fi și și numai de ovăz. 
Este dejunul englezilor încă din antichitate.
Și crede-mă, dintre toate mâncărurile lor, aceasta este cea mai cea. Părerea mea, evident. 

Pe lângă a fi extrem de sănătos, porridge-ul este deosebit de hrănitor și se face în maxim 4 minute. Nu-ți trebuie nicio experiență în bucătărie. 

Știi să aprinzi aragazul sau să dai drumul la microunde?
Atât ai nevoie să știi ca să-ți gătești acest dejun.


Mic dejun vegan si vegetarian: fulgi de ovaz reteta de Cristina G.


Ai mâncat vreodată? 
Dacă nu, e cazul să începi acum.

Porridge-ul este fabulos pe timp de iarnă. Te încălzește fizic dacă-i fierbinte. Că așa se mănâncă porridge-ul, fierbinte sau cald-fierbinte. Nu se lasă 15 minute să se răcească și nu se gătește cu 1 oră înainte, sau se lasă pe seara.
Porridge-ul e o gustare instantă.

Porridge-ul se poate servi la orice oră din zi sau din noapte, nu numai la micul dejun. 
Eu îl mănânc seara în loc de cină și-n cursul zilei când vreau ceva bun în 2 minute.

Porridge-ul este optim în diete - dacă nu pui zahăr. 

Fulgii de ovăz (sau cereale mixte), na, te încarcă de energie pentru o zi întreagă (dacă tu vrei). 

De ceea ce ai nevoie este: 
  • 200 ml de lapte 
  • 3-4-5 linguri de fulgi de ovăz fini
  • o cratiță sau un bol
  • lingură de lemn sau de silicon (pentru amestecat)
Aceasta este rețeta bază. După aia se pot adăuga multe. 

Porridge-ul se face așa:
  • Iei o cană de lapte cald sau rece, nu contează. De vacă, capră sau vegetal. Cam 200 de ml. Dacă-l faci la microunde, folosește un bol. Dacă-l faci pe foc, folosește un ibric sau crăticioară. 
Dacă n-ai lapte, este super laptele praf cu apă. Eu n-am întotdeauna lapte lichid în casă.
  • Pune 4-5 linguri de fulgi de ovăz în laptele vărsat în recipientul adecvat, amesteci bine și fierbi pentru 4 minute la foc și 2 la microunde. 
  • Eventual și după gust, pune 2 linguri de stafide odată cu laptele (ca să se umfle bine).

Vasul să fie înăltuț că laptele se umflă. 
Dacă-l faci la foc, nu pleca de lângă el. Amestecă din când în când că se lipește. Foc mediu, nu mare și nu mic că durează prea mult. 
Servește imediat. În 5 minute se întărește și nu mai este așa de apetisant. 

Mie-mi place cremos și nu apos (lichid). Îl las să fiarbă până e lipicios, altfel parcă-s lături la porci. Nu e invitant deloc așa.  


  • Și cei mai ieftini fulgi de ovăz fac un porridge excelent. 


  • Evident că poți pune și alte ingrediente (vezi mai jos), în special nucă măcinată un pic prăjită.


  • Mie nu-mi place dulce și nu pun zahăr deloc. Dar tu poți pune. 



Mic dejun vegan si vegetarian: fulgi de ovaz reteta de Cristina G.
Cu petale de flori (panseluțe).  Ai mâncat vreodată? Sublim!
Porridge-ul se găsește la pungi în toată lumea, inclusiv în Romania. 
Uite aici un link direct (click/apasă). 

Poate nu scrie porridge pe pungă, că noi n-avem cultura asta. Scrie fulgi de ceva, de ovăz de regulă.
Caută-i pe rafturile de mic dejun.
Ia-i pe cei mai fini, sunt mai buni, zic eu. Dacă iei din ăia mai mari din greșeală, pune-i în râșniță câteva secunde. Își schimbă total consistența. Dar depinde de gusturi.

Nu cumpăra porridge cu fructe sau alte minunății. Prea multe chimicale.
Dacă vrei să-l îmbogățești, îți dau eu niște idei fabuloase acum. 


Mic dejun vegan si vegetarian: fulgi de ovaz reteta de Cristina G.

Porridge-ul se face cu lapte de vacă (sau de capră, oaie - după gust) sau cu lapte vegetal (migdale, năut etc.). 

El poate fi servit simplu cu zahăr, miere sau sirop de arțar (păpădie etc.), dar poate fi îmbogățit cu tot ce-ți trece prin cap, inclusiv ingrediente sărate cum ar fi brânza, măslinele, salamul și altele.

Exemple:
  • Ciocolată: fulgi sau bucăți, albă sau neagră
  • Raffello sau alte bomboane de ciocolată care se topesc. Nu din alea tari din zahăr. Poate nu Mon Chéri sau alte bomboane cu alcool. Cel puțin nu dimineața, doar nu ești alcoolic!
  • Fructe proaspete: mere, pere, mango, avocado, banane, căpșuni, fructe de pădure, struguri, kiwi, etc. Nu citrice
  • Fructe uscate, inclusiv nuci, migdale, arahide, pistacchi, etc. 
  • Fructe congelate
  • Semințe de: floarea soarelui, dovleac, in, susan, etc. 
  • miere de albine
  • sirop de arțar
  • dulcețuri varie

Mic dejun vegan si vegetarian: fulgi de ovaz reteta de Cristina G.


Eu nu pun niciodată zahăr, dar pun fructe uscate, în special stafide și semințe de in.

Semințele de in nu au gust, dar sunt super sănătoase. Nu pune mai mult de 1 linguriță, îți poate bloca tranzitul intestinal pentru că nu se digeră. 
Știai, nu? 


Mic dejun vegan si vegetarian: fulgi de ovaz reteta de Cristina G.

Eu am un mixt de fructe uscate cu banane, goji, stafide diferite, afine, merișoare, cocos, coajă de portocale, și nu mai știu ce. Bananele nu-mi plac din acest mixt. Nu știu de ce. Parcă n-au niciun gust.
Stafidele sunt preferatele mele în absolut.
Ador stafidele, de aia le și pun în multe bucate dulci și sărate.


Mic dejun vegan si vegetarian: fulgi de ovaz reteta de Cristina G.

De curând am terminat stafidele și n-am observat. Nu mi s-a-ntâmplat niciodată să n-am stafide-n casă.
Și voiam un porridge cu stafide.
Eram disperată pur și simplu că era 5 dimineața și-ncă nimic deschis pe-aproape. Plus că n-aveam chef să merg nicăieri.
Am deschis sertarul cu bunătăți, și-am găsit stafide-n ciocolată.
Atât mi-a trebuit.

Ce idee delicioasă. Ce minunăție. Combinația de ciocolată și stafide-n porridge m-a fermecat.
Mi-a ridicat moralul instant!
Iată și de ce această postare.

Versiunile sărate de porridge nu-s încă în dieta mea.

Fotografiile sunt de pe Pixabay, cu excepția ultimelor două. 

Nu fac fotografii la toate mâncărurile, dar te asigur că am încercat toate garniturile pe care le vezi în aceste poze. 

Ps. 
Cafeaua ar trebui să se servească după circa 2 ore după ce te-ai trezit. 
Cică așa își face efectul cel mai bine. 
În Anglia aveam timp să aștept, acum nu prea. 
Însă eu beau cafeaua din plăcere, nu de nevoie. 
Vezi o postare despre cafea aici


Mic dejun vegan si vegetarian: fulgi de ovaz reteta de Cristina G.

Dacă ți-am dat vreo idee sau ți-a plăcut, un like la pagina de Facebook este echivalent cu „Mulțumesc”.
De te simți foarte generos, lasă un comentariu. Lung, scurt, nu contează.

Dacă vrei să citești despre proiectul meu de suflet, ONG-ul Iubiți bătrânii, apasă aici.

O viață delicioasă! 

Niciun comentariu

Orice comentariu educat și la obiect este binevenit.
Nu voi publica niciun comentariu care conține aroganță deghizată, grandomanie, cuvinte murdare, insulte, etc.
Respectul este cuvântul de ordine.
O viață delicioasă îți doresc.

Cel mai bun rizoto pe care l-am mâncat vreodată!

Orez cu păstăi, lobodă, ardei, mărar: Rețetă vegană, fără gluten

Iubitor de mâncare, Nu știu tu, dar eu ador orezul gătit în stil italian. Risotto adică. Și, de când am lucrat cu niște chefi italieni ...