Tort (chec) de post (vegan) cu mere și morcovi

Un tort sau chec de post absolut minunat din toate punctele de vedere. Optim pentru vegani și vegetarieni.
Nimeni nu a crezut că-i fără ingrediente de frupt, adică fără ouă sau lactate.
Dar eu am renunțat de mai mult de 15 ani să pun ouă și lapte în orice dulce ce fac, inclusiv la cozonaci.
Și-s moldoveancă, fiică de o bucătăreasă care nu făcea cozonaci dacă nu avea 30 de ouă la dispoziție.
Pe bune! Ia vezi aici și aici mai multe rețete de cozonaci de post, pufoși și delicioși.

Nici nu știu de când nu am publicat o rețetă și cer scuze celor care au așteptat și-au așteptat până li s-au uscat gurile și li s-au subțiat șuncile de pe burtă.
Ha, ha, ha, ce glumă bună.
De parcă n-ar putea trăi oamenii fără rețetele mele!
Trăiesc, trăiesc și încă foarte bine, dar eu le fac în ciudă și tot mai public câte una din an în Paște.
Sau mai bine, din Paște-n Crăciun.
In your face!

Vorbesc și eu aiurea, că am avut un an „văleu”... Dar ce zic 1 an, vreo 40 de-acum... ca orice om.
Că asta-i viața pe pământ și noi cu ea pân-la deznodământ.
Da, da, am publicat niște versuri pe tema asta. Apasă aici, că sigur îți plac.

Hai să mă întorc la rețeta asta a mea care m-a lăsat și pe mine cu gura căscată, de cât de bună a fost și cât de simplu este de făcut.
S-a topit în câteva momente când am scos tava din termoșemineu.
Parcă acum aud un prieten de-al meu zicând cu convingere: „Nu vreau să te ofensez, dar eu nu mănânc dulciuri.”
Și imediat ce i-am prezentat tortul de mai jos i s-au luminat ochii și nu s-a lăsat până nu l-a terminat.

Tort (chec) de post (vegan) cu mere și morcovi-reteta de Cristina G.
Fotografiile sunt din mai multe experiențe, toate reușite
Singur.
Și asta după ce luase cina. La mine acasă.
O cină vegană. Total vegană. Am crezut că plesnește-n noaptea aia.
Tot mă așteptam să aud o explozie, dar am avut noroc.
Pfiu... casă nouă, ce naiba!

Cum am specificat, tortul ăsta este de post, perfect pentru vegani, vegetarieni și pentru toți pofticioșii de dulciuri cu arome de iarnă.
Adică mere, scorțișoară și nucă.
Îți ridică moralul instant și te duce cu gândul la copilărie și la cartea mea de memorii comuniste intitulată „14 nuanțe de roșu”.
Dacă ai vrea să o citești, lasă un comentariu fain pe oricare dintre blog-urile mele și în special pe Goodreads, și cine știe că nu te contactez să-ți cer adresa, ca să ți-o fac cadou.
Propunere veșnic valabilă.
Dacă ești blogger de carte și vrei să scrii despre ea, ți-o trimit sigur! 

Precizări inițiale, valabile la toate rețetele mele, dar specifice acesteia:
  • orice ingredient poate fi înlocuit cu altul, în funcție de gusturi și posibilități. Asta în măsura în care ingredientul principal nu este vânăta - în salata de vinete. Chiar și așa, poți pune pătlăgele coapte în loc. Clar că nu se va mai numi salată de vinete, ci de pătlăgele. Au textură asemănătoare. Ăsta-i principiul. 
  • poți renunța la scorțișoară, în acest caz, ori la un alt ingredient ce poate nu-ți place, din altă rețetă. Mie, de exemplu, nu-mi place rădăcina de țelină. N-o pun, nici să mă bați, cu excepția salatei de țelină. Curios, nu? 
  • făina se pune pe rând, după nevoi, ca să nu te trezești c-ai făcut ciment - valabil la orice fel de dulciuri, pâine și mămăligă. În acest caz, consistența trebuie să fie mult mai groasă decât la clătite, însă nu solidă. Practic, când apleci vasul, trebuie să curgă încet pe marginile lui. Ca la chec. 
  • acest tort poate fi o prăjitură sau un chec. Folosește orice fel de tavă preferi. 
În mod sigur, ai citit mai multe sugestii de acest gen în cărțile mele de bucate. Cred că am publicat vreo 15. Chiar nu mai știu. 

Tort (chec) de post (vegan) cu mere și morcovi-reteta de Cristina G.


Specificații tehnice
Grad de dificultate: redus-mediu
Timp de preparare: 30-40 minute
Porţii: pentru 6 persoane

Ingrediente
  • 2 mere sau pere, ori ambele, fă jumate și jumate - pentru ornat - ingredient principal în această rețetă 
  • 1 morcov de mărime medie - eu am pus 3 micuțe - ca mai sus
  • 1 cană de zahăr (200 g circa) - poți pune echivalentul într-un îndulcitor pentru diabetici
  • 1 cană de apă carbogazoasă - cât mai carbogazoasă cu putință. Sucurile acidulate și chiar berea merg de minune
  • 1/2 cană de ulei de floarea soarelui (100 ml circa). Este bun orice alt ulei care nu are gust curios, cum este acela de măsline 
  • 2 linguri de nucă prăjită și măcinată - dacă nu ai, nu te da în anul morții. Iese super și fără. Ori înlocuiește cu alune, migdale, muguri de pin. Orice fruct uscat, prăjit și măcinat este bun. 
  • 1 praf de copt 
  • făină de grâu cât cuprinde. Zic asta pentru că, nu o să crezi, dar există multe tipuri de făină și toate se comportă diferit. Eu am pus cam 2 +1/2 (jumate) de căni de făină (am folosit aceeași unitate de măsură) 
Opțional, dar foarte indicat
  • 2 linguri de fulgi de ovăz sau pesmet (ca să absoarbă umezeala morcovului). Eu am mereu o pungă în casă. Ador porridge-ul! 
  • 1 lingură de stafide uscate - tot ca să absoarbă umezeala
  • 1 vârf de cuțit de scorțișoară 
  • Dacă nu ții post sau ai ciocolată de post, pune câtă vrei 

Mod de preparare 

Pregătește toate ingredientele, vasul (bol mai înăltuț) în care să le mixezi (amesteci) și o tavă cu orice diametru și formă vrei tu. 
Eu am folosit o tavă rotundă de 24 de cm, tapetată cu hârtie de copt și am amestecat manual cu un tel. 
  • prăjește miezul de nucă (sau alte fructe), macină-l cu robotul de bucătărie sau c ciocanul. Pe bune. Grosolan așa. Dacă nu au ciocan, c-un pantof rezistent. Fără glumă. Eu am recurs la un astfel de șiretlic când nu aveam de niciunele la îndemână (erau prin cutii).  
  • spală fructele (la alegere) și taie-le felii ca în imaginea de mai jos
Tort (chec) de post (vegan) cu mere și morcovi-reteta de Cristina G.
  • spală și rade morcovul pe răzătoarea mică 
  • pune zahărul în bol 
Tort (chec) de post (vegan) cu mere și morcovi-reteta de Cristina G.
  • adaugă apa carbogazoasă și amestecă puțin, ca să înceapă să se topească zahărul (eventual adaugă și praful de copt, ca să se stingă - cum preferi)
  • toarnă uleiul și amestecă 
  • pune morcovul ras și, eventual nuca prăjită - eu am uitat să fac poze cu nuca 
  • dacă nu ai pus praful de copt, stinge-l într-o lingură de oțet de mere sau pune-l așa. Ar trebui să se stingă în apa carbogazoasă .
Tort (chec) de post (vegan) cu mere și morcovi-reteta de Cristina G.
  • scorțișoara o poți adăuga acum sau o poți împrăștia pe mere, cum preferi și-ți vine la îndemână 
  • adaugă făina pe rând și amestecă încet, că sare peste tot. Vars-o pe rând, repet, ca să vezi consistența, care trebuie să fie mult mai groasă decât la clătite, însă nu solidă. Practic, când apleci vasul, trebuie să curgă încet pe marginile lui. Ca la chec. 
Tort (chec) de post (vegan) cu mere și morcovi-reteta de Cristina G.
  • varsă totul în tavă, distribuie feliile de fructe în mod estetic - cât de cât. Eu m-am plictisit la un moment dat și le-am aruncat aiurea. Așa mi se întâmplă de când am început să scriu cărți. Dacă o mâncare îmi ia mai mult de 5 minute să o prepar, îmi vine să-mi iau câmpii. 
Tort (chec) de post (vegan) cu mere și morcovi-reteta de Cristina G.
  • dă la cuptor - foc mediu - pentru circa 25 de minute. După, verifică cu o scobitoare, în mod particular la mijlocul tăvii. Acolo, de obicei, se coace mai greu. Dacă se prinde de scobitoare, mai lasă 5 minute sau după caz. Apreciază puțin. Încearcă din nou după 5 minute și tot așa. Cu încredere, că nu-i sfârșitul universului dacă se arde sau iese crud. Numai să nu dai foc la casă. 
Eu, de când am termoșemineu (sobă-centrală + de gătit), coc și gătesc orice la cuptor. Excepțional îmi iese totul )borș, sarmale, lasagna, dulciuri, etc). Mai cu seamă de când gătesc în recipiente de lut (cumpărate de aici la prețuri fabuloase).

Tort (chec) de post (vegan) cu mere și morcovi-reteta de Cristina G.



2 comentarii

Orice comentariu educat și la obiect este binevenit.
Nu voi publica niciun comentariu care conține aroganță deghizată, grandomanie, cuvinte murdare, insulte, etc.
Respectul este cuvântul de ordine.
O viață delicioasă îți doresc.

Cel mai bun rizoto pe care l-am mâncat vreodată!

Orez cu păstăi, lobodă, ardei, mărar: Rețetă vegană, fără gluten

Iubitor de mâncare, Nu știu tu, dar eu ador orezul gătit în stil italian. Risotto adică. Și, de când am lucrat cu niște chefi italieni ...