Supa groasa cu naut, varza, fasole - Reteta de post fara gluten

De mică nu am fost amatoare de borșuri sau supe, dar nu făceam mofturi. 
Borșul care-mi plăcea cel mai tare era cel cu carne de porc afumată pe care-l făcea mama iarna, în special duminica.
Când mă-ntorceam de la slujbă, simțeam mirosul apetisant cam de la 500 de metri și știam că era mama care gătea. Ce bunătate... Înghit în sec. 
Am scris despre asta în seria de cărți de bucate intitulată: Rețetele Bunicii Învățate de la Mama și-n 14 Nuanțe de Roșu.

Alte borș care-mi plăcea era cel cu fasole. În rest, nu mă dădeam în vânt după mâncăruri „lichide”.
Numai când eram în Italia, prin 2015, m-a luat dorul de ele așa că m-am pus pe treabă și, încet-încet, am început să gătesc supe groase prietenilor care veneau în vizită. 

Italienii nu sunt mari iubitori de supe în general. De borșuri nici nu discutăm că nu au așa ceva. 
Se scârbesc numai la idea... Unii, nu toți. 
Supele se fac pentru copii, bătrâni și cei bolnavi. 
Aceste supe nu au carne (sau alte năzbâtii) ci conțin doar paste și brânză (parmigiano). 
Apa = supa este făcută din legume. După uz, supa este scursă foarte bine și legumele se aruncă (de obicei) după uz. 

Aceste sunt cele mai faimoase supe care se fac în toate regiunile după caz: 
  • supă cu paste mici de tip „semi di mela” și parmigiano 
  • supă cu tortellini
  • acquacotta/Maremma = apă (supă), pâine veche, ceapă, roșii și ulei de măsline (Toscana mai mult)
Bine, acum depinde de regiune și de tradiții. 
În unele localități se fac multe supe groase din cereale și legume, dar niciuna nu arată ca borșul românesc (sau este rusesc?). 

În italiană supa groasă se numește „ribolitta”. Dar și „ribollita” este o denumire și tradiție regională. În unele zone se numește așa, în altele altfel. 

Oricum ar fi, astăzi îți prezint un fel de ribollita de post, adică o rețetă (fără ingrediente de frupt) optimă pentru vegani, vegetarieni dar și pentru celiaci căci nu conține gluten. 
O rețetă de toamnă și iarnă unde se servește fierbinte ca să-ți încălzească sufletul și corpul. 
Iar pentru că nu conține grăsimi, este o rețetă care se poate servi rece în orice perioadă a anului (primăvară și vară). 
Dacă ești bolnăvior și suferi de astenie de toamnă, te asigur că această supă groasă te va pune pe picioare și te va binedispune. 
Aseară eram lihnită de foame după o zi de lungă de muncă. Eram obosită, descurajată și necăjită că n-am devenit faimoasă (încă), și-atunci am făcut supa asta... .
O idee grozavă care mi-a dat putere și curaj să merg mai departe. 
Nu știu de când nu am gătit... Nu am timp. Sincer. Mănânc ce apuc când apuc. 
Mă bucur că aseară m-am dedicat „bucătăritului” pentru 15 minute. 
Atât mi-a luat. Da. 
Asta pentru că am folosit ingrediente din conserve. 
Știu, tu zici că au chimicale și varie. Nu te contrazic, dar aici n-am fasole de la țară și dacă cumpăr de aia uscată... să le fierb durează o veșnicie. Nu-mi permit. 
Supa asta m-a costat 3 sterline și mănânc de 6 ori din ea. 

Dacă tu vrei să folosește boabe de fasole, năut (și eventual mazăre) uscate, te felicit. 
Ține minte că timpul de coacere va dura circa 2 ore. 
Unde mai pui că prețul va fi de 15 ore mai mare din cauza consumului de energie electrică sau gaz. 

Supa fara gluten cu naut pentru vegani


Specificații tehnice
Grad de dificultate: redus 
Timp de preparare: 15-20 de minute (depinde de dexteritatea ta) sau 2 ore (dacă folosești boabe uscate)
Porţii: 6

Ingrediente

  • 2 conserve de fasole roșie (sau de care ai: albă, pestriță, etc.). Cam 600 g în total. Pe conservă scrie 400 de g, dar boabele cântăresc în jur de 300 g. Scurg lichidul întotdeauna. 
  • 1 conservă de boabe de năut. Ca mai sus. 
  • 200 g de varză murată. Eu am pus crauti (varză rasă care se găsește în comerț în borcane sau conserve). Dacă nu ai varză murată, poți pune și dulce dar gustul se schimbă total. Ai grijă. 
  • Opțional: 1 conservă de boabe de mazăre. Eu am pus-o că-mi stătea în cale. Așa fac mereu. 
  • 1 cățel de usturoi sau 1 linguriță de usturoi praf
  • 1 ceapă galbenă
  • 1 linguriță/1 crenguță de cimbru (dacă nu ai nu pune) 
  • 2 linguri de boia de ardei dulce. Dacă ai ardei proaspeți, pune unul tăiat mărunt. 
  • 3 linguri ulei de măsline sau de care ai
  • sare după gust
  • 2.5 l de apă caldă sau după nevoi. Dacă o vrei mai groasă pune mai puțină, și viceversa. 
  • Opțional dar extrem de indicat: 1 lingură de boia de ardei iute sau 1 ardei iute 

Mod de preparare

  • Curăță, spală și taie ceapa și cățelul de usturoi.
  • Pregătește boabele spălându-le în 2-3 ape. Poți pune orice boabe vrei tu (la alegere). 
Supa fara gluten cu naut pentru vegani
  • Taie varza murată mărunt. Dacă pui varză verde, dă-o pe răzătoarea mare. 
  • Pune apa la încălzit. Dacă ai supă e și mai bine. Îți recomand să nu pui toată apa odată, dar pe rând. 
Supa fara gluten cu naut pentru vegani
  • Pune uleiul într-o oală sau cratiță destul de mare. Când s-a încălzit, adaugă usturoiul și ceapa tăiată mărunt. Dacă pui ardei proaspăt adaugă-l acum. Dacă pui usturoi uscat, pune-l la sfârșit. 
  • Lasă 2 minute la foc slab. Amestecă să nu se ardă. 
Supa fara gluten cu naut pentru vegani
  • Adaugă jumătate din apa caldă, pune toate boabele, varza, cimbrul, boiaua de ardei dulce și, eventual, cea iute. Amestecă și vezi dacă supa este groasă după gustul tău. Dacă crezi că-i prea groasă, mai adaugă apă. Dacă-i prea subțire, adaugă 2 cartofi curățați, spălați și tăiați cubulețe de circa 1 cm unul (nu mai mari). Indicat ar fi să fie rași ca să fiarbă mai repede. În plus, va îngroșa supa tare frumos. 
Supa fara gluten cu naut pentru vegani
  • Acoperă și lasă să fiarbă pentru 10 minute sau după nevoi. 
  • Adaugă usturoiul praf (dacă nu ai pus un cățel cum am scris mai sus), și sare după gust. Amestecă, gustă și vezi dacă mai are nevoie de ceva. 
Supa fara gluten cu naut pentru vegani
Add caption
  • Dacă-i prea dulce că nu ai pus varză murată, adaugă 2 linguri de suc de lămâie, 4 linguri de bulion acru, 1 conservă/borcan de suc de roșii, 1 cană de borș sau moare de varză. Ai grijă la cantitatea de sare dacă pui moare.
  • Mai lasă să fiarbă acoperit la foc slab 5 minute (10 sau după gust). 
Supa fara gluten cu naut pentru vegani


Servește fierbinte cu pâine proaspătă dacă vrei. Eu am servit fără nimic căci sunt la dietă... veșnică. Cum am scris în cartea Pot și Vreau să Slăbesc Mâncând - Dieta ca stil de viață

Posibile întrebări

De ce se pune apa/supa caldă? 
Ca să nu se oprească din coacere (începe să fiarbă mai repede).

De ce pun boia de ardei iute sau ardei iute peste tot? 
Că ajută la digestie, la circulația sângelui, și arde grăsimile. Unde mai pui că ardeiul este afrodiziac. Dar asta nu e bine pentru mine că-s singură cum am zis aici: Fată Bătrână și Fericită - Mai Bine Singură Decât Singură în Doi

Pot să adaug carne? 
Absolut. Numai să fie fiartă dinainte dacă boabele sunt din conservă. 

Ce fel de carne? 
De care vrei: de porc (afumată), pui, rață, bacon afumat, cârnat, pifteluțe, etc. 

Ce altceva pot adăuga la supa asta groasă dacă nu vreau să pun fasole sau nu am năut? 
Poți pune ce vrei tu. Poți înlocui ingredientele cum îți pare după gust, nevoi și posibilități. Evident că gustul final va fi diferit, dar la fel de bun. 
  • 4-5 cartofi (cum am scris mai sus), 
  • 1 cană de orez cu bobul lung și subțire (fierbe mai repede), 
  • 1 cană de paste scurte sau niște tăieței (dacă nu ești intolerant la gluten),
  • 1 conservă de orz, grâu (dacă nu ești intolerant la gluten), 
  • 150 g de ciuperci din conservă, uscate sau proaste - întregi sau tăiate dacă-s uriașe, 
  • 2 morcovi - ai grijă că-s dulci
  • 100 g de sfeclă roșie - ca mai sus
  • 100 g conopidă tăiată mărunt - idem (e dulce)
  • în loc de varză pune vreo 10 verze de Bruxelles (din alea mici, verzi). Taie-le în 2-4 dacă-s prea mari. 
Am publicat o carte numai cu rețete de borșuri, supe și creme: 41 de Rețete Practice și Simple de Borșuri. 

Cât ține la rece? 
2-3 zile. Dacă nu o mănânci toată odată. 

O pot lua la servici dacă nu am cum s-o încălzesc? 
Absolut! Nu conține grăsimi și nu se sleiește. 

Apreciezi? 
Fiecare like, share, comment (îmi place, distribuie, comentariu), etc. este important. 


Orice inițiativă este apreciată, oricât de mică, numai să fie pozitivă. 


Multumesc exista oameni buni de Cristina G.
Dacă îți plac cărțile mele, de ce să nu lași o recenzie, un comentariu sau orice te lasă inima oriunde vrei tu? 

Cum și unde găsești cărțile mele? 
În mediul online tastând „cărți de Cristina G.” , dar și comandându-le la librăria ta preferată. 
Sau apăsând pe link-urile de mai jos.

Atenție!
Dacă cumperi cărți de pe Amazon, fii atent la costul transportului (depinde de la țară la țară).

  • Ca să eviți să plătești transportul cumpără mai multe cărți odată și fii atent la mesajele ce-ți apar în dreapta ecranului - coș - (exemplu: mai cheltuie 5 Ron ca să ai transportul gratis). 
  • Cărțile nu se învechesc niciodată și reprezintă optime idei de cadouri pentru bărbați, femei, copii - asta dacă acești oameni citesc. 
  • Nu trebuie să fie toate cărțile mele... dar tare m-aș bucura. 
***
Nu cumva să uiți să te înscrii la scrisoare ca să fii ținut la curent cu toate surprizele ce pregătesc și alte inițiative interesante. 
Trimit mesaje numai în cazuri speciale. Pe cuvânt.

***

Ești interesat de cărți de rețete? 
Am publicat 14 pe care le găsești în ambele formate: electronic și de hârtie în mediul online.
Cum am zis mai sus, scrie „cărți de Cristina G.” (cu punct după G.) în orice motor de căutare (browser) și-ți vor apărea multe rezultate pe Amazon, Google Books, Draft2Digital, etc.

Uite titlurile:
  • Cele mai Populare Rețete ale Bunicii Învățate de la Mama: Mâncăruri Nostalgice
  • Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul I – Sărate  
  • Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul II – Dulci
  • Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul III – Prepară Porcul de Ignat 
  • Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul IV
  • 41 de Rețete fără Gluten
  • 41 de Rețete de Chiftele, Omlete și Alte Aperitive 
  • 41 de Rețete de Clătite, Checuri, Prăjituri și Alte Dulciuri 
  • 41 de Rețete Practice și Simple de Borșuri 
  • 41 de Rețete Dulci și Sărate de Post 
  • 41 de Rețete Dulci și Sărate de Sărbători
  • 25 de Rețete Rapide din Cartofi – Bucate Vegane Fără Gluten pentru Începători
  • 25 de Rețete Rapide din Orez – Bucate Fără Gluten Pentru Începători
Creatii literare si culinare de Cristina G.

Niciun comentariu

Orice comentariu educat și la obiect este binevenit.
Nu voi publica niciun comentariu care conține aroganță deghizată, grandomanie, cuvinte murdare, insulte, etc.
Respectul este cuvântul de ordine.
O viață delicioasă îți doresc.

Cel mai bun rizoto pe care l-am mâncat vreodată!

Orez cu păstăi, lobodă, ardei, mărar: Rețetă vegană, fără gluten

Iubitor de mâncare, Nu știu tu, dar eu ador orezul gătit în stil italian. Risotto adică. Și, de când am lucrat cu niște chefi italieni ...