Clătite pufoase și Pancakes - Tradiție, Comunism și Inovație

Clătita este un dulce tipic românesc. Zic eu.
La fel zic și francezii, italienii, canadienii, ș.a.m.d.
Dar Google explică în detalii că francezii le-au inventat. N-am cum să dezmint asta. 

Adevărul este că românii fac cele mai bune clătite. Nouă nu ne place să elaborăm, să le îmbătăm în Grand Marnier, să le dăm foc și să le servim cu fast regilor. Astea-s fițe. Dar... nu te oprește nimeni să faci asta și-ncă mai mult cu clătitele tale. Ai grijă să nu dai foc la casă sau să-ți ia foc părul.
Clătita era dulcele cel mai popular pe vremea comuniștilor, acesta-i alt adevăr de necontestat.
Pe vreme comuniștilor când ciocolata era o raritate iar fructele exotice erau toate  în diferite nuanțe de gri... Asta pentru că le vedeam la televizorul alb negru.
Pe atunci toți stăteam la rând ore-n șir, de multe ori și nopți ca să luăm lapte, ulei, ouă, etc. pe cartelă. Dar le aveam în casă la orice oră. Nu?

Mai mult despre asta scriu în cartea Amintiri din Copilăria Comunistă – Epoca de Aur. 


Retete de Clatite Pufoase de Cristina G.


Clătitele se fac rapid din ingrediente de bază. Oricine poate învăța să le facă. 
Când stai în fața televizorului și-ți vine pofta de ceva dulce... dar să nu fie ciocolată sau biscuiți... Vrei ceva care să miroase a țară... a făcut în casă... Și-atunci faci clătite. 
10 minute după, ai deja o farfurie cu 3-4 în fața ta. Asta dacă ai ingredientele de bază. De aceea te sfătuiesc să ai mereu în casă o pungă cu făină de grâu, zahăr, lapte și ouă. 

Retete de Clatite Pufoase de Cristina G.


Fac clătite de mică.. dar de mică-mică. Mi se par o jucărie și le fac cu ochii închiși. Am învățat de la frații mei care făceau 50 de clătite odată. Poate chiar mai multe. 2-3 rămâneau lipite de tavan... dar nu era bai. Aveam altele.  

Pe vremea Ceaușeștilor știam o rețetă de clătite și pe aia o făceam mereu. Dar eram norocoși căci tata ne aducea lapte din care făceam iaurt și brânză pe care apoi mama le transforma în plăcinte și alivancă. Tot tata ne aducea și magiun și marmeladă iar mama ne făcea dulcețuri varie. Umpluturile erau bogate și parfumate, de aceea clătitele noastre era mereu diferite.

Când am crescut am inventat sute de rețete de clătite pufoase. Câteva dintre ele le-am publicat pe reteteindraznete.blogspot.co.uk, dar multe sunt încă în mintea mea. De aceea și această carte.

Prietenii și colegii se miră de rapiditatea cu care fac mâncare, dar când începi să gătești de la 6 ani pentru o familie de 8-10 persoane, n-ai cum să nu devii expert.

Tocmai ce am publicat a șasea, și ultima, carte de bucate din seria 41 de Rețete Simple. 
În această carte - 41 de Rețete de Clătite, Checuri, Prăjituri și Alte Dulciuri - găsești o colecție impresionantă de clătite, pankcakes, checuri pufoase, dulci și sărate.
Nu o pierde. Poate o dăruiești cuiva.



Trucuri și observații despre rețetele mele de clătite

  • Precizez că eu prefer clătitele pufoase puțin mai groase decât marea majoritate. Dar tu le poți face cum vrei. Specific asta pentru ca să nu te surprinzi când citești 4 (porții) clătite iar ție-ți ies 6-8. Asta depinde și de diametrul tigăii tale.
  • Tigaia trebuie să fie 100% intactă, nelipicioasă. Dacă n-ai tigaie teflonată, nu te apuca să faci clătite. Dacă ți-ai pus în cap că vrei clătite, și vrei neapărat ceva dulce, optează pentru pancakes – clătite mai groase. Acestea au o altă consistență și nu se lipesc chiar ușor. Pe reteteindraznete.blogspot, găsești zeci de rețete originale de pancakes. 
Retete de Clatite Pufoase si Pancakes de Cristina G.

  • Aluatul trebuie să fie foarte lichid, puțin mai gros ca apa, dacă le vrei subțiri cum sunt les crepes. Nu pune deodată toată cantitatea de făină menționată în rețetă, adaug-o în ploaie, pe rând, până când ajungi la consistența dorită.
  • Clătitele pot avea umpluturi dulci sau sărate și se pot face din același aluat dacă nu pui zahăr. Eu fac des ambele.
Iată numai câteva dintre cele mai faimoase umpluturi pe care le folosesc eu și sigur și tu: 
  • Brânză de vaci
  • Frișcă vegetală sau animală cu fructe proaspete
  • Dulcețuri varie
  • Nutella
  • Zahăr cu lămâie sau portocale
  • Fructe proaspete
  • Fructe congelate 
  • Miere
  • Zacuscă de ciuperci sau de legume
  • Salamuri
  • Crenvuști
Că sunt dulci sau sărate, combinațiile de umpluturi (garnituri) sunt infinite. Lasă-ți imaginația să spațieze. Nu există umplutura perfectă sau interzisă. Gătești ce-ți place. Mănânci ce vrei. Este viața ta.
Retete de Clatite Pufoase si Pancakes de Cristina G.

  • Dacă mă urmărești și/sau mi-ai cumpărat cărțile de rețete, ai notat poate că încerc din răsputeri să nu folosesc ouă în mâncăruri (dulci și sărate). 
Am inventat variate rețete de clătite de post (vegane), fără ouă și lapte dar trebuie să recunosc că nu au aceeași consistență.

Am încercat cu lapte de soia, migdale, etc., dar pentru că nu au ouă, la fel, nu sunt precum clătitele cu ouă.

Stai, nu te descuraja, dacă le faci cu lapte vegetal consistența lor lasă de dorit, dar dacă pui apă carbogazoasă, ies supercalifragilistice. 

Retete de Clatite Pufoase si Pancakes de Cristina G.
Fotografie de pe Pixabay

De fapt orice lichid cu bule dă naștere unor clătite fabuloase.
Bere – cu alcool și fără
Cider
Vin spumant – spumos
Champagne
Sucuri cu bule – acidulate adică – foarte acidulate
Apă carbogazoasă cu gust de fructe, etc.

Așadar, dacă ești intolerant la produse lactate, poți folosi apă carbogazoasă sau orice fel de lichid cu bule. În acest caz, nimeni nu va nota că nu conțin ingrediente de natură animală.

Clătite de post (vegane și vegetariene), originale, delicioase, dulci și sărate găsești pe https://bucatevegane.blogspot.com.

Dacă ții post sau ești vegan, te sfătuiesc să încerci și o negresă fără ingrediente de frupt în loc de clătite. 
Cartea mea de bucate: 41 de Rețete Dulci și Sărate de Post conține diferite rețete de dulciuri fără lapte și ouă. 
Retete de Clatite Pufoase si Pancakes de Cristina G.
Fotografie de pe Pixabay
  • Dacă ești intolerant la gluten, folosește făină de soia, migdale, năut, etc. în loc de făină de grâu. Dacă rețeta specifică fulgi de ovăz, nu-i pune pur și simplu.
  • Pentru ca clătitele să fie pufoase,nu-ți trebuie 10 ouă, trebuie doar să bați aluatul bine. Spumă pe cât posibil. La 10 clătite subțiri, eu pun 1 ouă. 
  • Secretul cel mai mare este totuși să faci aluatul cu 5-12 ore înainte și să-l conservi la frigider. Da. Însă asta contrazice ceea ce noi românii ne așteptăm de la clătite: un dulce fulger, în fiecare moment, cu orice ocazie.
Am încercat metoda asta de multe ori, dar nu pentru c-am planificat, dar pentru că mă buftisem (săturasem) de clătite și nu voiam să le coc și să le las pe o farfurie să se usuce. Am preferat să termin aluatul când mi-a venit din nou pofta de clătite. 
Da, ies puțin mai bune, recunosc, dar nu e că e diferența asta stelară. Mi se pare mai degrabă un moft sau o fiță.
Cum am zis, dacă fac clătite fac că mi-e poftă și vreau să le mănânc imediat. Clătitele nu sunt dulciuri pe care le planifici și salivezi cu gândul la ele. Dar eu sunt o persoană neobișnuită. Tu faci cum vrei și ai chef.
Gusturile nu se discută. 

Retete de Clatite Pufoase si Pancakes de Cristina G.
Clătite cu sprinkles - cum s-or numi în română?

***

Multe rețete original și îndrăznețe de clătite pufoase găsești în noua mea carte de bucate intitulată 41 de Rețete de Clătite, Checuri și alte Dulciuri Pufoase. Cartea este comercializată de Amazon și alte magazine de cărți.



***



Vrei să primești cărți de rețete GRATIS - dar nu numai? 
Te invit să te înscrii la scrisoarea ocazională pe reteteindraznete.blogspot.ro. Asta dacă nu ai făcut-o deja. 


Ai toate cărțile mele de rețete? 
Unele se găsesc deja pe Amazon, CreateSpace, etc., altele ajung în curând. Fii pe fază.
  • 41 de Rețete Dulci și Sărate de Post 
  • 41 de Rețete de Chiftele, Omlete și alte Aperitive
  • 41 de Rețete Fără Gluten pentru Vegani, Vegetarieni și toți ceilalți 
  • 41 de Rețete de Clătite, Checuri, Prăjituri și Dulciuri Varie 
  • 41 de Rețete Practice și Simple de Supe și Borșuri 
  • 41 de Rețete Dulci și Sărate de Sărbători: Tradiționale și Originale 
  • Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul I – Dulci 
  • Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul II – Sărate 
  • Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul III – Prepară Porcul de Ignat
  • Rețete de Sănătate și Frumusețe - În curând
Nu uita să vizitezi toate blog-urile mele de rețete ce am lansat numai pentru tine: 
  1. https://reteteindraznete.blogspot.com
  2. https://retetedecristinag.blogspot.com
  3. http://retetestravechi.blogspot.com
  4. https://aperitivesimple.blogspot.com
  5. https://retetetrupsisuflet.blogspot.com
  6. https://retetesub30deminute.blogspot.com
  7. https://bucatevegane.blogspot.com
  8. https://comfortfood4you.blogspot.com
Fotografie de pe Pixabay

Niciun comentariu

Orice comentariu educat și la obiect este binevenit.
Nu voi publica niciun comentariu care conține aroganță deghizată, grandomanie, cuvinte murdare, insulte, etc.
Respectul este cuvântul de ordine.
O viață delicioasă îți doresc.

Cel mai bun rizoto pe care l-am mâncat vreodată!

Orez cu păstăi, lobodă, ardei, mărar: Rețetă vegană, fără gluten

Iubitor de mâncare, Nu știu tu, dar eu ador orezul gătit în stil italian. Risotto adică. Și, de când am lucrat cu niște chefi italieni ...