Orez cu sfeclă, cartofi și coriandru - Rețetă de post, fără gluten

La fel ca și cealaltă rețetă și aceasta este grozav de apetisantă și încântătoare la vedere.
Nu lipsesc decât măslinele, dar o scriu pentru cine vine numai pe rețeta asta și nu le știe pe celelalte.

Se pare că ador orezul grozav. E-adevărat. Iubesc orezul, dar nu numai.

Zilele astea lucrez intensiv la cartea mea de debut pe piața românească: 14 Nuanțe de Roșu.
Nu-ți zic prea multe ca să nu te plictisesc. Nu cred c-ai venit aici pentru carte, dar dacă te interesează, apasă aici. Nu vei regreta.

Optimă mâncare pentru celiaci căci este fără gluten. 
De post, așadar perfectă pentru vegani și vegetarieni. 
Te ridică de moral numai cât te uiți la ea. Că tare frumos mai arată.
Rozul și roșul sunt cele mai faimoase culori în tratarea depresiei și a tuturor bolilor de natură nervoasă. Cromoterapie.
Să ții minte.
Nu glumesc.

O rețetă de fiecare zi.  
Fă-i o surpriză iubitei, soției, și de ce nu, mamei? 
Doar o mai iubești, nu? 
  • Leușteanul este o plantă aromatică iubită în bucătăria românească, dar nu în mâncăruri cu orez. Este folosit cu precădere în borşuri, supe și ciorbe. Eu am zis să-l încerc şi cu orez. Eram foarte sceptică dar... ce gust Divin. Divin. Divin. Atât. De atunci îl folosesc mereu și-n risotto-uri și alte supe curioase.
Am pus leuștean uscat că de ăsta am aici. Tu pune de care ai. Proaspăt e mai bun - mai parfumat adică

Precizări inițiale
  • Neapărat să folosești boabe de coriandru că sunt delicioase grozav!
  • Sfecla nici nu se simte. Jur. Dacă nu spui nimănui că-i sfeclă, nici pământul nu va ști. Da, culoarea o să dea semne de întrebări dar nu avea teamă că nu te vor prinde. Zi și tu c-ai pus culoare. Eu una... mă dau mare când pun sfeclă căci unii nici nu concep așa ceva. Dacă nu vor să mănânce, este pierderea lor. Mai mult pentru mine. Ura! 
  • Această mâncare se poate servi atât caldă cât și rece. De aceea este optimă la picnicuri, petreceri varie, prânz sau cină de luat la servici sau școală. 
  • Pentru această mâncare am folosit un orez precopt cu bob lung – parcă-i un pic transparent. Străveziu, ăsta-i cuvântul ce căutam. Nu este un orez special pentru risotto pentru că acesta nu este risotto, deși este gătit ca un risotto. Este un orez precopt, special pentru supe sau salate reci. Îmi place mult mai mult decât cel special pentru risotto-uri, însă ia aminte căci nu va fi lipicios, și boabele se împrăștie ca la salată. Grozavă textură. Îl ador și-i preferatul meu. Unde mai pui că și marca cea mai ordinară, este super bună. 
  • Am pus 5 cuișoare, și-ți spun pe șleau că nu ești obligat să o faci, însă iese mult, dar mult mai aromat. Deci recomand cu căldură. Nu exist că numai tu știi ce mofturoși ai în casă. Știu mulți și eu. 
  • Și, cum am mai zis, ador boabele de corinadru. Încearcă. De curând am căutat să văd dacă boabele astea ajută la ceva și cică da, și-ncă cum, și-ncă ce grozav!
Uite o listă cu beneficii. Adică la ce ajută:
  • digestie
  • întărirea sistemului imunitar
  • împotriva bolilor de inimă
  • scad glicemia și nu mai știu ce. 
Erau mai multe chestii. Și când când am aflat că ajută la ceva, am dansat de bucurie. Că nu-mi place să mănânc fără să mă ajute decât la pus grăsime pe tot corpul meu încă tare frumușel! 
Îmi vine să le mănânc cu pumnul că tare-mi mai plac! 
Dau o savoare extraordinară tuturor mâncărurilor. 

Cum am scris și-n cartea de bucate special pentru intoleranții la gluten, vegani, vegetarieni și cei care țin post: 25 de Rețete Rapide din Cartofi – Bucate Vegane Fără Gluten pentru Începători.






    Specificații tehnice
    Grad de dificultate: redus-mediu
    Timp de preparare: 20-25 minute
    Porţii: pentru 2 persoane

    Ingrediente
    • 250 g de orez precopt
    • 1 cartof roșu mai mărișor, sau 2 mai mici. Dacă nu ai roșu, pune alb
    • 1 felie de sfeclă roșie, cam 100 de g așa. Să nu fie mai multă decât cartoful. De data asta am pus de la borcan, deci era deja coaptă. Dar e bună și crudă, nu-ți fă probleme. Am probat.
    • 1 ceapă uscată sau 3 cepe verzi. Dacă nu ai, este bun și prazul. Pune jumate
    • 1 lingură de boabe de coriandru. 
    • 1 căţel de usturoi sau 1 legătură de usturoi verde, ori 1/2 linguriță de usturoi uscat măcinat
    • 5-6 cuișoare întregi - măcinate nu prea merge. Cum am zis, dacă nu vrei, nu pune, da-i păcat.
    • câteva frunze de leuștean proaspăt sau uscat (are gust intens, nu ai nevoie de multe)
    • 2-3 linguri ulei
    • sare după gust (1/2 linguriţă)
    • apă (supă) caldă cât cuprinde orezul. Neapărat caldă sau fierbinte ca să nu se oprească din coacere când o pui. 
    • Opţional, dar indicat: 1 ardei iute/boia de ardei iute.
    • Tot opțional: 1/2 pahar de vin roșu, alb sau bere. Cam 50 ml
    Mod de preparare
    • Curăţă şi taie mărunt ceapa și usturoiul. 
    • Curăță, spală și taie cartoful și sfecla. Fă totul cubulețe de circa 1 cm, nu mai mult. Sfecla fă-o mai mică dacă poți. Asta în caz de ai mofturoși care nu vor în ruptul capului să mănânce sfeclă, că doar e pentru porci, nu? Așa zice și mama. Te-nțeleg foarte bine. Ah, poți s-o și dai pe răzătoarea mare. Ori mică, cum vrei. Se va sfărâma la fiert și n-au probe să te acuze de nimic. 
    • Pregătește o oală (cratiță) de mărime mijlocie. Pune-o pe foc fără ulei, adaugă boabele de coriandru și lasă-le pentru 1 minut. Amestecă să nu se ardă. Dacă nu vrei să pui, sare pasul ăsta. Le vei pune odată cu apa caldă și stafidele.  
    • Pune uleiul la încălzit peste cuișoare în cratiță, adaugă ceapa, și usturoiul la călit uşor; cam 2 minute. Amestecă. 
    • Pune cuburile de cartofi și de sfeclă. Amestecă vreme de 2 minute. 

    • Adaugă orezul (pentru o porţie eu pun cât iau într-o mână de 3-4 ori, că-s mâncăcioasă fără de pereche), amestecă foarte bine vreme de 1 minut (circa). Ai grijă să nu se ardă. Eu acum am pus 1/2 pahar de vin roșu exact ca la risotto, dar nu este obligatoriu. Fac deseori și fără. Este bună și berea sau vinul alb, ciderul chiar. 

    • Pune măslinele, toarnă apă sau supă caldă cât să cuprindă orezul (fundamental), nu mai mult. Acoperă cu un capac (pentru a reduce timpul de coacere) şi lasă la foc domol circa 10-15 minute (după gust). Verifică din când în când să vezi dacă mai are apă; în cazul în care nu e gata copt şi mai necesită apă, mai adaugă 50 de ml (sau cât consideri necesar, după gust). Amestecă, acoperă din nou. Lasă alte 5 minute după care verifică din nou.  

    • Când consideri că este gata, opreşte focul. Porționează punând deasupra leușteanul tăiat mărunt. 

    Menţiuni
    • Servește rece sau cald; alături de o salată de crudități dacă vrei. Sau ceapă verde. 
    • Este o reţetă simplă, rapidă şi la îndemâna oricui. Absolut de încercat. Vei fermeca pe toți. 

    ***

    Rețeta asta este inclusă în cartea de bucate ce iese zilele acestea: 25 de Rețete Originale din Orez - Bucate Fără Gluten Pentru Începători și studenți. 

    Dacă nu ai văzut, au ieșit deja cele 5 Volume ale cărții de bucate: Rețetele Bunicii Învățate de la Mama
    Sute de pagini care conțin cea mai mare colecție de rețete tradiționale românești publicată vreodată. 
    Această carte se adresează generațiilor de azi și de mâine, indiferent de unde locuiesc și ce limbă vorbesc acum. Orice român ar trebui să o aibă în casă.
    Un cadou perfect de aceea am în plan să o ofer GRATIS celor mai fideli dintre cititorii mei prin intermediul unor concursuri.

    Să te înscrii la scrisoarea ocazională pe reteteindraznete.blogspot.ro ca să afli când lansez aceste inițiative și altele. Asta dacă nu ai făcut-o deja.
    Te voi contacta numai în ocazii super speciale.

    ***

    Îți plac cărțile GRATIS? 
    Ai nevoie de cărți de rețete culinare?
    Îți plac concursurile cu premii diferite? 
    Te invit să te înscrii la scrisoarea ocazională pe reteteindraznete.blogspot.ro. Asta dacă nu ai făcut-o deja. 

    Ai toate cărțile mele de rețete? 
    Unele se găsesc deja pe Amazon, altele ajung în curând. Fii pe fază.

    ***
    Nu uita să vizitezi toate blog-urile mele de rețete ce am lansat numai pentru tine: 
    1. https://reteteindraznete.blogspot.com
    2. https://retetedecristinag.blogspot.com
    3. http://retetestravechi.blogspot.com
    4. https://aperitivesimple.blogspot.com
    5. https://retetetrupsisuflet.blogspot.com
    6. https://retetesub30deminute.blogspot.com
    7. https://bucatevegane.blogspot.com
    8. https://comfortfood4you.blogspot.com

    ***
    Ești om cu suflet mare și vrei să mă sprijini? 
    Vizitează și tu paginile mele și dă și tu like-uri, share-uri pe unde apuci. Orice inițiativă este apreciată, oricât de mică. Numai să fie pozitivă. 
    Și dacă apreciezi cărțile mele, de ce să nu lași o recenzie, un comentariu sau orice te lasă inima?

    ***
    Nu cumva să uiți să te înscrii la scrisoare ca să primești cărți și alte obiecte GRATIS. 
    Trimit mesaje numai în cazuri speciale. Pe cuvânt. Nu-mi place să plictisesc oamenii.


    Niciun comentariu

    Orice comentariu educat și la obiect este binevenit.
    Nu voi publica niciun comentariu care conține aroganță deghizată, grandomanie, cuvinte murdare, insulte, etc.
    Respectul este cuvântul de ordine.
    O viață delicioasă îți doresc.

    Cel mai bun rizoto pe care l-am mâncat vreodată!

    Orez cu păstăi, lobodă, ardei, mărar: Rețetă vegană, fără gluten

    Iubitor de mâncare, Nu știu tu, dar eu ador orezul gătit în stil italian. Risotto adică. Și, de când am lucrat cu niște chefi italieni ...