Porridge: gustare vegetariană de confort sau consolare (terci de ovăz)

Bol cu terci-porridge-fulgideovaz-fructe proaspete

Mâncare de confort, gustare de consolare, mâncare de consolare etc. ... 

Hmm.... 

Ce naiba mai e și asta? 

Mâncarea de confort (sau gustare de consolare) este acea mâncare care te face să te simți imediat mai bine când o mănânci - nu când te uiți la ea. Porridge-ul este una dintre aceste mâncăruri. 

Mâncarea de confort îți ridică moralul. Te încălzește sufletește adică. 

Dar ce aiurea sună „mâncare de consolare, gustare de confort etc.”! 

Aiurea rău de tot pentru că nu este o expresie românească, ci o traducere mot-a-mot a expresiei englezești „comfort food”. 

Porridge-ul este comfort-food-ul prin excelență. 

O, Isuse care m-ai creat! 
Ce-am făcut din limba română!?!? 

Să-mi fie cu iertare, dar acesta este un blog de rețete, nu de limba și gramatica limbii române. 

Porridge = fulgi de ovăz. Mai bine zis, oats = fulgi de (cereale) ovăz. 

Traducerea exactă și corectă este: porridge = terci. 
Terciul se poate face din orice (cred) fel de cereale sau legume.  


Sincer, vei găsi atâtea denumiri și explicații ale porridge-ului de te va durea capul. 

Hai să ne oprim la denumirea pe care o cunoaște majoritatea dintre noi: porridge = fulgi de ovăz cu lapte. 

Terci nu-mi place cum sună. 
Nu-mi place și gata. 
Asta pentru că mama nu suportă terciul. 
În fine. 

Am publicat rețete de porridge (fulgi sau terci de ovăz) pe alte blog-uri ale mele. 
Aici ai 2 dintre aceste rețete cu link-uri directe (apasă pe ele). 

Deși porridge-ul poate fi gătit de orișicine, chiar și de un copil, rețeta următoare ar fi considerată pentru „bucătari avansați” de unii. 

De ce? 
Deoarece cantitățile sunt puse „la ochi”. Și câți oameni nu se enervează când aud asta, mai cu seamă bucătarii. 
Și le înțeleg frustrarea. 
Îmi pare rău, dar de când mă concentrez pe scris cărți, nu mai am timp să măsor sau să cântăresc ingredientele fiecărei rețete pe care o fac sau inventez. 

Porridge-ul trebuie făcut după gustul personal. 
Mie îmi place porridge-ul cremă și nu solid. Dar, de foarte multe ori, nu l-am nimerit din prima, pentru că nu sunt atentă când adaug fulgii de ovăz. Pun prea mulți. 

Secretul unui terci (sau porridge) perfect este simplu și la îndemâna oricărui. 

După ce l-ai făcut, dacă-i prea solid și nu-ți place, tot ce trebuie să faci este să adaugi câteva (2-3) linguri de lapte - rece sau cald -, amesteci bine și vezi dacă- are consistența dorită. 
Dacă nu, pentru că-i încă solid, mai adaugă lapte. 
Pune câte 2 linguri odată, nu 5-6. 

Încă nu am reușit să gătesc un porridge prea lichid. Asta pentru că fulgii se umflă rău. Și dacă pui 3 linguri de fulgi într-o cană de lapte, ar trebui să aibă o consistență perfectă. 

Bol cu terci-porridge-fulgideovaz-fructe proaspete


Și din nou, eu prefer porridge-ul fără îndulcitori. Dar, când sufletul mi-e tare trist, în afară de stafide (fructele mele uscate preferate), adaug ciocolată sau stafide în ciocolată. 
Este un deliciu unic. 
Pe cuvânt. 
Dar e cuvântul meu. Ție poate să nu-ți placă. 

Mâncarea asta de confort specială, poate fi servită la orice oră din zi și din noapte: 
  • mic dejun
  • prânz
  • gustare
  • cină
Și, dacă nu ai știut, porridge-ul poate fi dulce sau sărat. Da. Ai auzit/citit bine. 
Însă variantele sărate sunt mai puțin cunoscute. Asta dacă nu ești scoțian. Cică porridge-ul este scoțian la origine. Fermierii scoțieni îl serveau în fiecare zi, în special la micul dejun, înainte de a merge pe câmp. 

Eu am încercat cu salam, dar nu m-am dat în vânt, căci prefer mămăliga de 1 milion de ori. 

Ingrediente: 
  • 200 ml de lapte de care vrei, chiar și de migdale (pentru vegani) 
  • 3-4-5 (după gust) linguri de fulgi de ovăz (cereale) fini
Aceasta este rețeta bază. După aia se pot adăuga multe. 

Atenție la modul în care sunt măcinați fulgii: 
Fulgii de ovăz (sau de cereale) pot fi măcinați fin, foarte fin, groși și foarte groși. 
Recomand fulgii fini. 
Fulgii groși nu dau naștere unui terci cremos. Nici pe departe. 
Dar, câteodată, la două linguri de fulgi fini, adaug o lingură de fulgi „mascați”. Moldovenii știu ce-nseamnă. 
Asta pentru că... am mofturi. 

Opțional, adică după gust și posibilități, pentru o mâncare dulce: 
  • fructe congelate
  • fructe proaspete după gust: fructe de pădure, banane, căpșuni, smochine, curmale etc.
  • fructe uscate: stafide, coacăze, smochine, curmale, zarzări, nectarine etc. 
  • semințe: in, susan, mac, floarea soarelui, nuci sau muguri de pini etc.
  • miere 
  • sirop de arțar
  • zahăr
  • ciocolată
  • stafide în ciocolată
  • flori comestibile 
  • etc. 
Opțional, adică după gust și posibilități, pentru o mâncare sărată:
  • cașcaval sau brânză de orice fel (bucăți sau rasă)
  • salam
  • șuncă
  • măsline
  • carne gătită deja
  • ciuperci gătite
  • etc.
Cerul este limita când este vorba despre ceea ce poți pune în fulgii de cereale ca să-i faci irezistibili. 

Eu gătesc fulgii la microunde și nu am nevoie decât de un bol cât mai înalt posibil. 
Dar, tu, dacă ești împotriva cuptorului cu microunde, folosește o cratiță și amestecă cu o lingură de lemn. 


Porridge-ul sau terciul se face așa:
Iei o cană de lapte cald sau rece, nu contează. De vacă, capră sau vegetal. Cam 200 de ml și pui 3-4 linguri de fulgi de ovăz în el. 
Dacă-l faci la microunde, ca mine, folosește un bol. 
Dacă-l faci pe foc, folosește un ibric sau crăticioară. Dacă n-ai lapte, este super laptele praf cu apă. Eu n-am întotdeauna lapte proaspăt (sau pasteurizat) în casă. 

Clar că cu lapte praf sau lapte vegetal, terciul va avea un gust diferit. 

Așadar, pune 3-4 linguri de fulgi de ovăz în laptele vărsat în recipientul adecvat, amesteci bine și fierbi pentru 4 minute la foc și 2 la microunde. 

Eventual și după gust, pune 2 linguri de stafide (sau alte fructe uscate) odată cu laptele (ca să se umfle bine). 

Vasul să fie înăltuț, că laptele se umflă.

  • Dacă-l faci la foc, nu pleca de lângă el. Amestecă din când în când că se lipește. Foc mediu, nu mare și nu mic că durează prea mult. 
  • Dacă-l faci la microunde, setează la 2 minute pentru o porție. 3 minute pentru două porții. 
Servește după 2 minute. Amestecă bine înainte și vezi să nu te arzi. 

Fructele uscate se pot adăuga odată cu laptele și fulgii, dar mierea, în special, trebuie adăugată când îl servești. 
Prin fierbere, cică, mierea își pierde multe dintre calități. 

Fructele proaspete, hmmm... aici depinde de gusturi. 
Sincer, în afară de banane, nu recomand să se adauge odată cu laptele si fulgii de porumb. 
Încearcă să vezi, dacă nu-ți poți închipui de ce. 
Dar o să strici fructele și-i păcat. 

Bol cu terci-porridge-fulgideovaz-fructe uscate

Atenție: 
În 5 minute se întărește și rece nu mai este așa de apetisant. 
Personal, nu-l mai mănânc. Dar nici nu-l arunc. Îl pune în frigider și a doua zi, mai adaug 2-3 linguri de lapte și-l încălzesc din nou la microunde. 

Nu e că sunt zgârcită neapărat - adică, nu numai - dar nu-mi place să arunc mâncare când atâția oameni flămânzesc în fiecare zi. 

Fulgi de cereale, terci de ovăz, porridge ori cum vrei să numești această mâncare vegetariană, este gustarea de consolare prin excelență. 

bol cu terci si zambet de coacaze-zmeura

Mai multe fotografii și idei de „împodobire” a terciului, găsești pe Facebook.  

Ps. Bătrânii pe care-i am în grijă aici, în Anglia, adoră porridge-ul. 

Pentru ei îl gătesc dimineața, ca să le pun un zâmbet pe față. 

bol cu terci si zambet de coacaze

Eu nu servesc micul dejun. 

Niciun comentariu

Orice comentariu educat și la obiect este binevenit.
Nu voi publica niciun comentariu care conține aroganță deghizată, grandomanie, cuvinte murdare, insulte, etc.
Respectul este cuvântul de ordine.
O viață delicioasă îți doresc.

Cel mai bun rizoto pe care l-am mâncat vreodată!

Orez cu păstăi, lobodă, ardei, mărar: Rețetă vegană, fără gluten

Iubitor de mâncare, Nu știu tu, dar eu ador orezul gătit în stil italian. Risotto adică. Și, de când am lucrat cu niște chefi italieni ...